Бізнес ідея – що це? Поняття та суть ідеї для бізнесу.

Бізнес ідея – що це? Поняття та суть ідеї для бізнесу.

Бізнес ідея – що це? У чому суть і чим вона відрізняється від звичайних роздумів і висновків? Чому в одних випадках задуми підприємця призводять його до фінансового успіху, а в інших, так і залишаються лише безплідними проектами та порожніми сподіваннями? Ці та багато інших питань, напевно, неодноразово відвідують усіх, хто лише замислюється зайнятися бізнесом. Та й ті, хто вже давно є підприємцями, теж часто розмірковують про це.

Сьогодні ми трохи пофілософствуємо на тему бізнесу. Було б помилково думати, що філософія та фундаментальні роздуми є чимось чужим і зайвим у бізнесі. Насправді, в основі всіх великих і довгоживучих бізнесів завжди лежить серйозний філософський базис і багато годин роздумів власників і управлінців компаній.

Бізнес-ідея на мільйон доларів чи більше – мрія будь-якого підприємця. Кожен засновник чи власник компанії бажає знайти ідею для бізнесу, яка принесе йому максимальну вигоду та успіх. І якраз про критерії успішної ми сьогодні й поговоримо.

Поняття

За великим рахунком, у кожен підприємець може вкладати свій власний сенс. Існує безліч визначень ідеї для бізнесу, як у наукових економічних колах, так і повсякденному розумінні. Наприклад, Вікіпедія дає таке тлумачення: Бізнес-ідея — ідея, яка може бути використана для побудови нової компанії або нового напряму діяльності у вже працюючій компанії. Як правило, бізнес-ідея спрямована на створення товарів або послуг, які можуть бути продані за гроші завдяки сформульованій в бізнес-ідеї нової бізнес-моделі.” Ми спробуємо сформулювати своє визначення. Ну, а наскільки воно буде підходящим, вирішувати вам – читачам БізнесМаркет.

Бізнес ідея – це чітко виражена концепція комерційних способів і/або цілей, реалізація яких може дозволити отримати фінансову вигоду від надання цінності продукту або послуги кінцевим споживачам. Тобто у спрощеному варіанті, ідея для бізнесу повинна відповідати на питання “” або “як отримати прибуток”. Якщо головна мета будь-якого бізнесу – це отримання прибутку, то бізнес-ідея – це концепція дій, продукту чи послуги, які можуть призвести до цієї мети.

Ключова відмінність бізнес-ідеї від будь-яких інших видів – це наявність кінцевої мети у вигляді отримання прибутку. Тобто в основі будь-якого виду підприємницької діяльності завжди є ідея, завдяки якій бізнес може заробити гроші. Але сам по собі якийсь задум чи думка, яка прийшла в голову підприємцю, ще не може вважатися бізнес-ідеєю. Багато людей плутають чи змішують поняття ідеї для бізнесу, підприємницьких можливостей і бізнес-плани в одне ціле. Це не зовсім вірно.

Скільки коштує бізнес-ідея?

Ідея для бізнесу – це лише перший крок, образ, контур і орієнтир на шляху бізнесу до досягнення мети. І хоча потенційно оригінальна ідея може принести прибуток, сама по собі така ідея не має номінальної комерційної цінності. Ідея в чистому вигляді, це лише абстрактне уявлення про те, що і як можна зробити для отримання прибутку. Доки ідея існує тільки в голові її творця, її реальна вартість дорівнює нулю. Якою б геніальною вона не здавалася на перший погляд.

Для того, щоб задум набув статусу бізнес-ідеї, і вона могла вважатися потенційно успішною, ідея повинна бути наділена концепцією якоїсь бізнес-моделі або бізнес-системи. Сама по собі ідея може бути як новою та оригінальною, так і вже існуючою, але такою, що володіє новими якостями та дає нові переваги.

Напевно, найяскравішим прикладом зміни вартості бізнес-ідеї можна назвати криптовалюти. Коли в 2009 році з’явився Bitcoin, його вартість дорівнювала практично нулю. І дуже тривалий час сама ідея а залишалася недооціненою інвесторами та ринком. А сьогодні, мільйони людей шкодують, що свого часу не наважилися купити Біткоїн, коли він коштував копійки.

ТОП 3: біржі криптовалют

Як знайти перспективну ідею для бізнесу?

Взагалі, пошук чи створення нових ідей для бізнесу та їх реалізація належать до числа досить складних завдань для підприємця. При цьому, для того, щоб бізнес-ідея виявилася успішною та життєздатною, її автор або розробник повинні мати досить значний і широкий підприємницький досвід.

Адже аналіз і розробка нових продуктів або послуг вимагає глибокого розуміння потреб і поведінки клієнта, бачення відповідного перспективного ринку, а також можливостей і обмежень використовуваних технологій. Хоча, існує чимало прикладів, коли супер успішні бізнес-ідеї генерувалися новачками та молодими людьми, які не були обтяжені штампами та традиціями, що склалися. Але для цього, мабуть, потрібно бути генієм.

Як оцінити бізнес ідею

Щоб зрозуміти та оцінити будь-який задум як успішну ідею для бізнесу, потрібно провести цілий комплекс заходів і досліджень. На початковому етапі необхідно переконатись, що бізнес ідея відповідає основним критеріям.

Критерії оцінки бізнес-ідеї

Бізнес ідея – що це? Поняття та суть ідеї для бізнесу. - Biznes ideya kriterii ocenkiПерш ніж впритул атися розробкою ідеї та проведенням предметних досліджень, необхідно провести первинну оцінку ефективності ідеї для бізнесу та її життєздатності. Залежно від сфери застосування та виду кінцевого об’єкта бізнес-ідеї, критерії оцінки, звичайно, можуть відрізнятися. Але загалом, загальна схема первинного аналізу та “грубої” перевірки будь-якої ідеї для бізнесу буде приблизно такою самою.

  • Реалістичність.

    Перевірка ідеї на реалістичність – це, напевно, перше, що необхідно зробити. Якою б геніальною не здавалася вам бізнес-ідея, в першу чергу, її реалізація має бути можливою в об’єктивній реальності. Звичайно, будь-хто хотів би бути власником заводу з виробництва “чарівної палички” або “лампи Алладіна” (хоча, якщо подумати, маючи чарівну паличку можна взагалі бути ким завгодно;)) і на цьому збагатитися. Але, на жаль чи на щастя, це фізично не можливо. Будь-яка ідея для бізнесу повинна спиратися на об’єктивно існуючі та чинні закони всесвіту. В іншому випадку, це вже буде не бізнес-ідея, а фантазії автора в галузі фантастики. Навіть якщо необхідні технології чи умови для реалізації ідеї вже, так би мовити, видно на горизонті появи, це не означає, що вже існуючу ідею можна вважати реалістичною. Можливість реалізації має виходити з існуючих обставин на сьогоднішній день. Решта, це лише потенційно можливе. Як би це смішно не звучало, але у світі існує безліч людей, які вигадують “вічний двигун” і хочуть за це отримати гроші.

  • Здійсненність.

    Навіть якщо об’єкт ідеї теоретично може бути створений у рамках існуючих фізичних законів, і його створення, знову ж таки, теоретично можливо, реалізація бізнес-ідеї має бути економічно та практично виправданою. Ніхто не інвестуватиме гроші в ідею, наприклад, продукту, витрати на виробництво якого в рази перевищуватимуть потенційну вигоду від його продажу. Тобто, знов-таки критерій здійсненності зазвичай тісно йде у зв’язці з перевіркою на реалістичність. Зазвичай ці дві перевірки, по суті, є оцінками на наявність елементарного здорового глузду в обговорюваній ідеї для бізнесу.

  • Актуальність.

    Будь-який продукт чи послуга, які є об’єктом бізнес-ідеї, повинні відповідати сучасним запитам і потребам користувачів. Або, як мінімум, містити гарантований спосіб генерації таких потреб. Найкращою та найуспішною ідеєю для бізнесу буде та, яка вирішує найбільш гострі та актуальні проблеми покупця. Або ще краще, якщо передбачатиме ці запити споживачів. Особливо, якщо це перший у своєму роді продукт або послуга для конкретної потреби.

  • Інноваційність.

    Бізнес-ідея, навіть якщо вона сама по собі не нова, має пропонувати значні покращення та вигоди для споживача. Наприклад, нікому особливо не цікавий n-адцятий пристрій для звичайного серфінгу в інтернеті, але люди будуть готові платити багато грошей за гаджет, який дозволить отримувати інформацію безпосередньо в мозок, минаючи традиційні засоби комунікації. А якщо ідея взагалі буде нова для ринку або споживачів, і при цьому представляти значну цінність, то вона буде просто приречена на успіх. Новаторські ідеї завжди приваблюють певну частину споживачів, які прагнуть бути у тренді моди та новинок ринку.

  • Унікальність.

    Для того, щоб ідея для бізнесу була визнана успішною, вона повинна мати свої особливі відмінні якості. В ідеалі, бути унікальною у своєму роді. Наприклад, продукція Apple, при всій суперечливості свого часу мала унікальні особливості, які значно відрізняли її від інших IT-брендів. І завдяки цьому Apple змогла стати найдорожчою компанією не лише серед інших виробників електроніки, а й загалом у світі.

  • Конкретність.

    Ідея для бізнесу повинна мати чіткі межі та чітко сформульовані цілі. Думка зробити “мир у всьому світі” не може бути просто метою, не кажучи вже про бізнес. Всі характеристики бізнес-ідеї повинні бути прораховуємі. А кінцевий продукт або послуга виражатися у конкретних об’єктивних даних.

  • Прибутковість.

    Напевно, найголовніший критерій, за яким необхідно аналізувати будь-яку бізнес-ідею. У світі чимало грошей, які можуть бути вкладені в інвестиційно привабливі проекти. Але одержують ці гроші не всі бізнес-ідеї, а лише ті, які можуть принести більшу прибутковість порівняно з іншими ідеями та традиційними фінансовими інструментами. Немає сенсу атися розробкою ідеї, якщо вона не несе у собі потенційної можливості заробити багато грошей.

  • Строки реалізації.

    Як каже народна мудрість, ложка дорога до обіду. Так і з ідеями для бізнесу. Якщо строк реалізації проекту значно перевищує всі розумні межі, і на момент запуску у продаж продукту чи послуги вони втратять свою актуальність, то сенс займатися розробкою такої ідеї просто зникає. Своєчасність виходу на ринок того або іншого продукту чи послуги дуже впливає на підсумкові результати. Як правило, вершки знімає не той, хто першим запропонував на ринку цікаву ідею, а той, хто першим її реалізував.

Зазвичай, задум, який виникає в голові підприємця, не одразу формується у закінчену та готову ідею для бізнесу. Найчастіше, у автора ідеї формується якесь загальне уявлення про кінцеву мету ідеї для бізнесу. І лише в процесі роздумів поступово починає формуватися вже деякий попередній образ того, з чого можна зробити бізнес-проект.

Якщо в процесі обмірковування бізнес-ідеї ви отримуєте позитивні та змістовні відповіді за всіма вищеперерахованими критеріями, тоді можна приступати вже до більш детального опрацювання та досліджень. Залежно від спрямованості ідеї, список необхідних перевірок, аналізів і досліджень може відрізнятись. Але, як правило, для попередньої оцінки ефективності та успішності бізнес-ідеї необхідно вивчити такі напрями.

Дослідження та перевірки бізнес-ідеї:

  • маркетингові дослідження;
  • технологічні дослідження;
  • аналіз патентів, ТМ і розробок;
  • демографічні дані;
  • юридична експертиза;
  • та інші, залежно від конкретної ідеї.

Найчастіше, потрібно досить багато часу, щоб бізнес-ідея “дозріла” і набула форми, в якій її можна уявити для підготовки вже реального бізнес-плану. Хорошим варіантом, перед початком вже серйозних досліджень і розробок, буде попереднє обговорення ідеї для бізнесу з друзями, експертами, потенційними клієнтами та іншими фахівцями, які можуть виявитися корисними у конкретній галузі знань.

З одного боку, таке обговорення може одразу виявити слабкі сторони ідеї, про які автор сам не здогадався. А з іншого, спілкування з різними джерелами інформації дозволяє побачити нові можливості та вигоди бізнес-ідеї, перевірити її спроможність в цілому. Кожне з перерахованих вище досліджень потребує чимало зусиль і часу. І ми обов’язково ще повернемось до детального їх розгляду у майбутніх публікаціях.


А які критерії оцінки та перевірки бізнес-ідеї використовуєте ви у своїй практиці? Поділіться, будь ласка, своїм досвідом і розкажіть, які ідеї для бізнесу ви вважаєте найбільш цікавими та актуальними зараз.

Також, не забувайте, що будь-які теми для бізнесу можна обговорити у Бізнес Клубі підприємців. Ставте свої запитання та беріть участь у дискусії з колегами по бізнесу. А розмістити для бізнесу про свої ідеї та стартапи, ви можете на дошці оголошень для бізнесу №1 в Україні – БізнесМаркет.

Поділіться цим:
Підписатися
Сповістити про
guest

0 Комментариев
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі

Поиск

Клуб підприємців

Обговорення бізнесу України

Задати питання

Допомогти розвитку проекту

Подякувати чи підтримати проект

Подякувати

Подякувати БізнесМаркету

Лучшее на крипторынке

КРИПТОВАЛЮТНЫЕ ПЛОЩАДКИ ТРЕЙДИНГА NEW

  • Рейтинг користувачів 4.9 (10 відгуків)
    Тип площадки
    Криптовалютна мега-біржа
    Рынки
    Криптовалюта і цифрові активи (630+)
    Лого Visa-MastercardФиатные валюты
    UAH, USD, EURO, RUB + Visa/Mastercard
    Открыть
    Binance
     
  • Рейтинг користувачів 4.7 (10 відгуків)
    Тип площадки
    Криптовалютна біржа
    Рынки
    Криптовалюта та цифрові активи
    Лого Visa-MastercardФиатные валюты
    10+: USD, EURO, GBP та ін., Visa/Mastercard
    Открыть
    FTX
     
  • Рейтинг користувачів 4.5 (10 відгуків)
    Тип площадки
    Криптовалютна біржа, Обмінник
    Рынки
    Криптовалюти, Ф'ючерси, Індекси, ОТС
    Лого Visa-MastercardФиатные валюты
    SWIFT, FewWire, Silvergate, SEPA. Visa/Mastercard – НІ
    Открыть
    Kraken
     
  • Рейтинг користувачів 4.47 (10 відгуків)
    Тип площадки
    Криптовалютна біржа, обмінник
    Рынки
    Криптовалюта та цифрові активи (700+)
    Лого Visa-MastercardФиатные валюты
    UAH, USD, EURO, 40+, Visa/Mastercard, SEPA, Apple Pay, Google Pay та ін.
    Открыть
    KuCoin
     
  • Рейтинг користувачів 4.45 (10 відгуків)
    Тип площадки
    Криптовалютна мега-біржа, Обмінник
    Рынки
    Криптовалюти та цифрові активи
    Лого Visa-MastercardФиатные валюты
    Visa/Mastercard, банківський переказ
    Открыть
    Huobi Global
     

Полезное о бизнесе

Top