Торгові марки використовуються скрізь у нашому повсякденному житті, їх можна помітити і на продукції, і на товарах, і при виборі виконавців різних послуг на веб-сторінках, плакатах тощо. Брендування досить важливий етап при створенні певного бізнесу, адже логотип це насамперед упізнаваність серед споживачів, інвесторів, контрагентів. Особливо значну роль брендування займає при передачі бізнес-стратегій шляхом франчайзингу.
У нашій державі право власності на торгові знаки підтверджується свідоцтвом встановленого зразка, який є кінцевим результатом державної реєстрації. Це не обов’язкова процедура, проте захищає Ваш знак від незаконного використання конкурентами та іншими особами.
Етапи реєстрації торгової марки
З яких етапів складається процедура реєстрації торгової марки? Що робити у разі відмови у реєстрації? На ці запитання ми підготували відповідь у цій статті.
Насамперед, слід зазначити, що реєстрацією торгових знаків займається Укрпатент. Сама реєстрація за загальними нормами займає близько 2 років, прискорена – близько 7-8 місяців. Процедура реєстрації ТМ складається з наступних етапів:
- подання заявних документів;
- сплата збору за подання заяви (розмір залежить від кількості заявників, наявності кольору у ТМ та кількості класів МКТУ), формальна експертиза (перевірка актуальності даних заявників, правильності складання заявних документів тощо);
- кваліфікаційна експертиза (перевірка самої ТМ по суті);
- прийняття рішення про реєстрацію або про можливу відмову в реєстрації ТМ;
- сплата зборів та мита за свідоцтво про право власності на знак (у разі позитивного рішення про реєстрацію);
- видача свідоцтва (надсилання за адресою для листування, зазначеною в заяві).
Рішення про можливу відмову в реєстрації торгового знаку може бути прийнято фахівцями Укрпатенту на основі таких підстав: знак неможливо розрізнити внаслідок його використання; може ввести в оману споживачів; є загальновживаним символом чи терміном; вже є тотожний із уже зареєстрованими торговими марками в Україні та за кордоном з таким самим чи подібним класом МКТУ та інші.
Рішення про можливу відмову є заключним етапом кваліфікаційної експертизи, надсилається листом на адресу заявника. У такому рішенні обов’язково мають бути посилання на конкретні норми законодавства, які закріплюють підстави відмови у реєстрації. У заключній частині вказується можливість заявника надати мотивовану відповідь на користь реєстрації торгового знаку.
Термін надання відповіді становить 2 місяці з моменту отримання рішення. Основна мета цільової відповіді полягає в наведенні доводів на користь торгової марки, яка заявляється. Відповідь на можливу відмову у реєстрації формується у вигляді листа довільної форми. Такий лист можна доповнити документами та іншими матеріалами, що підтверджують використання та пізнання торгового знака. Доводи з усіма додатковими документами надсилаються заявником на адресу Укрпатенту. Ця мотивована відповідь розглядається фахівцями, і на її основі приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ТМ.
Підготовлено юристами OGP.UA